Vedrørende Høringssvar kommuneplanstillæg nr. 23 retningslinjer for solcelleanlæg i det åbne land
Under henvisning til, at der i Faxe Kommunes byråd skal træffes beslutning om ovennævnte kommuneplans tillæg fremsendes hermed høringssvar fra Foreningen Natur, Miljø og Plan i Faxe Kommune.
Det anbefales, at der ifm. Vedtagelse foretages korrektioner i Kommuneplanstillæget.
Afstandskrav
Jf KRAKAs analyse af 16.6.2023 er der en klar tendens til, at de ejendomme, som bliver nabo til en solcellepark taber ejendomsværdi.
Jeg oplæg til kommuneplanstillæg definerer afstandskrav til at omhandle afstand fra solcellepark til bygninger.
I KRAKAs analysator vurderer værditab ift. Afstand fra Solcellepark til ejendommen.
Der er stor forskel på de to termer. Derfor anbefales det, at der foretages ændring i afstandskrav således, at respektafstanden er fra solcellepark til ejendommen.
En ejendom er defineret som grund, hvorimod Faxe Kommune definerer afstanden til bygningshjørner. Dvs ligger ejendommen 150m fra skellinjen, kan der i teorien lægges en solcellepark opad skellet til naboejendomme, hvilket ikke er et skærpet krav til afstand.
I oplægget til Kommuneplans tillæg er beskrivelsen således ikke en skærpelse men en lempelse til fordel for lodsejer/udbyder, der ønsker en solcellepark etableret.
Det anbefales derfor at teksten ændres til afstand fra solcellepark til ejendommen/skellet
Der mangler i kommuneplanstillæg at medtage alle ejendomstyper. Ved begrænsning af ejendomstyper (som ikke er ejet af lodsejer hvor solcelleanlægget lægges på) går kommuneplanstillæg imod KRAKAs analyse af 16.6.2023, da tabet af ejendomsværdi gælder alle eksterne lodsejere.
Ifølge KRAKA er der et værditab, hvis solcelleparken ligger indenfor 400m til en ejendom. Faxe Kommune vælger at definere afstanden til 150m til bygning. Dermed anbefales der at opgive de i KRAKAs rapport opgivne afstande, som ikke udløser værdi tab.
I denne sammenhæng henvises til at KRAKA er en uvildig tænketank, bestående af tidligere statslige embedsmænd, som har til formål at fremtidssikre velfærdssamfundet med respekt for balance mellem politiske beslutninger og bl.a. den offentlige sektor og erhverv.
Derfor er deres vurderinger taget på et balanceret samfundsmæssigt hensyn.
Der henvises desuden til, at der andre steder i landet giver erstatning til naboer til solcelleanlæg, hvor udbyder/lodsejer køber ejendomme op, for at skabe den nævnte balance, hvilket nødvendigt, at Faxe Kommune har denne mulighed i deres retningslinjer, som et krav, hvis naboer lider et økonomisk tab.
Biodiversitet og EU-direktiver
Det anbefales, at der i retningslinjer tages højde for habitats direktivet samt fuglebeskyttelsesdirektivet forstået som, at der stilles krav til lodsejer/udbyder, at området, hvor solcelleanlæg skal lægges undersøges for truede og beskyttede arter.
Dette for at sikre at vurdering om anlæggelse af solcellepark tages på grundlag af at eksistensen af arter er et øjebliks billede og ikke et simpelt opslag på miljøstyrelsens portaler, som ikke er opdateret i årevis.
Ligeledes anbefales det, at der ikke slås ned i solcelleparken i yngle og raste sæsonen for truede arter, men der alene foretages nedslåning i perioden udenfor raste og ynglesæsonen.
Dette kan planlægges af lodsejer udbyder.
Beplantning
Der er i kommuneplanstillæg beskrevet at beplantning skal udføres senest når etablering af solceller opstartes. Det anbefales at beplantning etableres som det første forhold, således at beplantning kan opnå en passende højde inden solcelleparken idriftsættes.
Foreningen imødeser ved ovennævnte indarbejdes
Med venlig hilsen
Foreningen Natur Miljø og Plan i Faxe Kommune